De vraag naar oplaadmogelijkheden voor elektrisch vervoer groeit snel in Rotterdam. Dit komt vooral door de invoering van de Zero-Emissie wetgeving. Vanaf 1 januari 2025 mogen zakelijke vrachtauto’s en bestelbussen op fossiele brandstoffen bepaalde delen van de stad niet meer in.
De Green Energy Open, bij golfclub The Dutch op 15 april, was het perfecte moment voor alle partijen om het contract te ondertekenen. Aertgeerts kreeg als eerste locatie groen licht voor de uitvoering. Na een succesvolle engineerings- en bouwteamfase werden hier 10 laadstations geïnstalleerd voor elektrische busjes en trucks.
Omniform
Omniform verzorgt de volledige engineering van verschillende laadpleinen in Europa. Als de laadlocaties bij Entent concreet worden gaan we over naar het bouwteam. In deze fase wordt samen met de betreffende onderaannemers het definitieve ontwerp (DO) opgesteld. Omniform is de hoofdaannemer van het project, de partners – met elk hun eigen expertise – leveren op de juiste momenten de benodigde kennis. Zodra de bouwteamfase is afgerond gaat het project over naar de uitvoeringsfase. Conform vooraf opgestelde uitvoeringsplanning en uitvoeringstekeningen wordt het project uitgevoerd.
Vanaf de eerste ideeën tot aan de uitvoering was Omniform betrokken bij het gehele ontwerptraject, waaronder het opstellen van het schetsontwerp, het voorlopig ontwerp en uiteindelijk het uitvoeringsontwerp. Ook de inrichting van de openbare ruimte viel binnen de scope van het project. Denk hierbij aan het ontwerpen van de verharding, groenvoorzieningen en de verkeersveiligheid rondom het laadplein.
Een bijzonder onderdeel van dit project was de plaatsing van een nieuwe brug, die nodig was voor een goede bereikbaarheid van het terrein. Tot slot coördineerde en realiseerde Omniform zowel de civieltechnische werkzaamheden – zoals grond- en funderingswerk – als de complete elektra-infrastructuur voor het laadplein.
Omniform heeft als hoofdaannemer geacteerd tijdens de realisatie van de bouw en was verantwoordelijk voor het algehele projectmanagement. Overzicht en de voortgang stonden daarbij centraal. Daarnaast werd veel aandacht besteed aan veiligheid om een veilige werkomgeving en eindresultaat te garanderen.
Alphaplan
Aan dit project werkt Alphaplan actief mee. Door het toepassen van innovatieve optimalisaties worden ontwerpen niet alleen sneller, maar ook slimmer en consistenter opgebouwd.Elk ontwerp wordt standaard uitgewerkt in een gedetailleerd 3D-model in Revit, waarmee zowel bovengrondse als ondergrondse onderdelen tot in detail worden gevisualiseerd.
Een groot voordeel van deze aanpak is dat potentiële knelpunten al vroegtijdig aan het licht komen, nog voor er één schep de grond ingaat. Denk bijvoorbeeld aan conflicten tussen ondergrondse bekabeling en de funderingen van objecten zoals lichtmasten, laadstations en aanrijbeveiligingen. Door deze elementen in het model nauwkeurig op elkaar af te stemmen, voorkomen we mogelijke fouten en vertragingen tijdens de uitvoering.
Daarnaast maakt het werken in 3D het eenvoudiger om verschillende disciplines te integreren binnen één overzichtelijk model. Dit bevordert de samenwerking tussen partners, versnelt besluitvorming en verhoogt de bouwkwaliteit.
Meevallertje? Ik ga door tot ik de hele straat heb.
Mark Brands, Ballengooier, CEO, ESG.