Menno Woldhuis, voorzitter van BHV Push, is trots op het bereikte resultaat. “Het is prachtig om te zien hoe snel het gegaan is. De banen liggen er schitterend bij en worden dagelijks druk bespeeld.”
Sportaanbod
Push behoorde tot de eerste hockeyclubs in Nederland die padel aan hun sportaanbod hebben toegevoegd. “Daarmee zetten we een trend die zeker navolging gaat krijgen,” zegt Woldhuis. “Vorig jaar heeft Kampong een pilot gedaan met twee mobiele banen en inmiddels hebben meerdere clubs plannen. Wij zijn hier al langer mee bezig.”
“In de eerste plaats willen we het sportaanbod voor onze leden verbreden. Naast hockey willen we hen nóg meer bieden, en padel past daar perfect bij. Daarnaast sluit het aan bij onze maatschappelijke rol om mensen te stimuleren meer te bewegen en te sporten. Bovendien zorgen de padelbanen voor meer levendigheid op ons complex, ook buiten de traditionele hockeytijden.”
Traject
Aan de realisatie van de banen ging een zorgvuldig traject vooraf. “We hebben echt de ‘koninklijke weg’ bewandeld,” legt Woldhuis uit. “Onze leden waren vanaf het begin enthousiast. Daarna hebben we de gemeente betrokken en zijn we in gesprek gegaan met de KNLTB. Ook de financiering en aanbesteding vormden een uitgebreid proces. Op al die onderdelen hebben we uitstekend samengewerkt met ESG. Dit hadden we niet alleen kunnen realiseren.”
Blijven een hockeyclub
De vijf opgeleverde banen vormen fase één. De ambitie is nog steeds om in een tweede fase vier overdekte banen en een centre court te realiseren. Daarmee zou Push nationale en internationale toernooien kunnen hosten. “Het gaat echt groot worden, al blijven we natuurlijk een hockeyclub,” benadrukt Woldhuis. “Maar ons aanbod wordt breder, leuker en nog dynamischer. Dat past helemaal bij Push en onze positieve, vooruitstrevende visie.”
Dutch Sustainable Brands
Zoekt op niveau de connectie met even ambitieuze gemeenten en marktpartijen, om zo samen doelstellingen te behalen en daarmee snel grote stappen te zetten in de energietransitie. Braakliggende stukken land en andere openbare ruimte wordt slim benut, altijd met lokale belangen voorop.
‘SAMEN BIJZONDERE PROJECTEN REALISEREN’
Bij de ontwikkeling en realisatie van de padelbanen werkte Push nauw samen met ESG. ESG stelde zich de vraag: “Waarom worden mooie sportparken in de gemeente vaak maar voor één sport gebruikt? Ze zouden een veel grotere maatschappelijke rol kunnen spelen en meer mensen kunnen bereiken.”
Aan de basis van het project ligt een duidelijke visie op sport, maatschappelijk nut en het gebruik van openbare ruimte. “Met dat verhaal hebben we Push benaderd, en we vonden elkaar al snel,” vertelt Mark Brands, CEO van ESG. “Dat heeft geleid tot een plan voor tien padelbanen. Fase 1 is inmiddels succesvol afgerond — een prachtig voorbeeld van publiek-private samenwerking waarmee je echt bijzondere projecten kunt realiseren.”
ESG faciliteert daarnaast gediplomeerde padeltrainers die lessen verzorgen. Intussen zijn de gesprekken met de gemeente Breda over de vergunning voor de tweede fase – vijf overdekte banen – in volle gang. “Als alles positief verloopt, kunnen we mogelijk nog dit jaar starten. Dan komt er iets unieks te staan. Een voorbeeld voor andere hockeyclubs en sportverenigingen. Want hiermee verbreed je niet alleen het sportaanbod, je versterkt via de exploitatie ook de financiële positie van de club.”
In een tijd waarin 95% van de sportclubs moeite heeft om overeind te blijven, is dat van groot belang. “ESG kan op dat gebied veel betekenen. Wij investeren in publiek-private samenwerking, sportbreed en sportoverstijgend. Dat is de toekomst. Zeker wanneer het gaat om sport, jeugd en bewegen, hopen we dat meer verenigingen deze samenwerking zullen zoeken.”
Meevallertje? Ik ga door tot ik de hele straat heb.
Mark Brands, Ballengooier, CEO, ESG.